دکتر مصطفی قانعی، دبیرستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در همایش بینالمللی “غذای طیب” گفت: باید نگاه فرامرزی به برند طیب داشته باشیم و برای توسعه آن در سطح بینالمللی و عرصه جهانی تلاش کنیم.
به گزارش روابط عمومی موسسه کیفیت رضوی، دکتر مصطفی قانعی، دبیرستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه نشان طیب میتواند برای کشورهای اسلامی هویتساز باشد، گفت: این برند باید نسبت به محصولات موجود در بازار ضمن برخورداری از قابلیت تجاریسازی، سلامتی را در سطح وسیعتری برای بشر فراهم کند.
او با اشاره با اینکه نشان “طیب” حاصل تحقیق و توسعه است که علاوهبر سلامت، جذابیت و برکت، زیست محیط را هم پایش میکند، ادامه داد: مطالعه بر روی این نشان از سال ۱۳۹۴ آغاز شده و تاکنون روند روبه رشدی داشته است ولی تجاری شدن آن باید با سرعت بیشتری صورت گیرد که استفاده از علم بیوتکنولوژی میتواند به بینالمللی کردن این نشان کمک کند.
قانعی افزود: سلامت، حلیت، اصالت، برکت و جذابیت ازارکان نشان طیب بر مبنای آموزههای قرآنی هستند.
اوبا تاکید بر اینکه نشان طیب ناظر بر کیفیت محصولات است، ادامه داد: غذا میتواند هم سالم باشد و هم حلال اما اگر در فرآیند تولید آن به سلامت محیط زیست، کیفیت مواد اولیه و… توجه نشود، دیگر طیب نیست به طور مثال اگر دو محصول با روشهای غرقابی و تحتفشار تولید شود، هر دو حلال هستند؛ اما محصولی که با روش غرقابی تولید و باعث اسراف آب شود، دیگر طیب نیست.
دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، اشتغالزایی و ایجاد سلامتی با کمترین آسیب به محیط زیست را از رویکردهای نشان طیب عنوان کرد و یادآور شد: این نشان با ترکیب ارزش افزوده غذا، ارزش افزوده اقتصادی و اثرگذاری کیفیت محصول، حداکثر بهرهوری را با تولید بهترین محصول و حداقل آسیب به زمین دارد.