به گزارش آستان نیوز، آستان قدس رضوی نهادی با محوریت حرم مطهر حضرت رضا(ع) است که طبق سند سیاست های کلان ابلاغی، «توسعه و تعالی زیارت و خدمتگزاری به زائران و مجاوران» در زمره ماموریت های اصلی و «فراهمآوردن امکان زیارت مطلوب» به عنوان یکی از اهداف کلان آن تعیین شده است.
همچنین طبق سیاست های ابلاغی این سند، مدیریت عالی حرم مطهر باید در مسیر «تقویت رویکرد زائرمحوری و تسهیل زیارت ازطریق ارائه خدمات با کیفیت» گام بردارد؛ همان سیاستی است که مدیریت عالی حرم مطهر و بنیاد بهره وری موقوفات، برای اجرای آن تفاهم نامه همکاری امضاء کردند.
هم افزایی و بهره مندی از ظرفیت ها
پس از برگزاری جلسات متعدد کارشناسی، این تفاهم نامه با حضور دکتر محمدمهدی برادران مدیر عالی حرم مطهر رضوی و دکتر مالک رحمتی رئیس بنیاد بهره وری موقوفات آستان قدس امضاء و طبق آن مقرر شد موسسه کیفیت رضوی به عنوان مجری با همکاری واحد مدیریت اشراف و ارزیابی حرم مطهر، ساز و کارهای لازم برای اجرای تفاهم نامه را تامین کنند.
پیاده سازی الگوی تعالی سازمان طیب در حرم مطهر رضوی
مدیر عامل موسسه کیفیت رضوی، زیرمجموعه بنیاد بهره وری موقوفات، در گفتگو با آستان نیوز در این باره گفت: پیاده سازی الگوی تعالی سازمان طیب در بخش های مختلف حرم مطهر رضوی، همکاری در طراحی و برگزاری جشنواره کیفیت محصولات و خدمات حرم مطهر، ارزیابی های دوره ای، ارائه گزارشات بازخورد و پیشنهادات برای بهبود مستمر از جمله مفاد مورد توافق در این تفاهم نامه است.
حسین زمانی ادامه داد: همچنین مقرر شد مدیریت عالی حرم مطهر نسب به معرفی همکاران و خادمیاران متخصص در حوزه کیفیت و ایجاد ساز و کارهای مورد نیاز برای استقرار الگوی ارزیابی کیفیت، همکاری لازم را داشته باشد.
ارزیابی خدمات در بخش های مختلف حرم مطهر
به گفته زمانی، تقویت رویکرد زائر محوری مهم ترین هدف این تفاهم نامه به شمار می آید که علاوه بر تأمین هدفمند و عادلانه تمامی خدمات و محصولات اهدایی به زائران، منجر به بهبود مستمر آراستگی، نظم و افزایش کیفیت خدمات در حرم مطهر رضوی خواهد شد.
مدیرعامل موسسه کیفیت رضوی افزود: استانداردسازی و بهینه سازی فرایندها و خدمات ارزشآفرین با موضوع طراحی و استقرار نظام ارزیابی کیفیت و رتبه بندی خدمات بخش های مختلف حرم مطهر، از دیگر اهداف پیش بینی شده در این تفاهم نامه است.
ارتقای خدمات مبتنی بر نتایج نظرات دریافتی از زائران
زمانی همچنین با اشاره به الگوی سازمانی طیب، ادامه داد: مهمترین ویژگی در الگوی سازمانی طیب این است که فرایند ارزیابی، رتبه¬بندی و بهبود خدمات بر اساس معیارهای طیب یعنی حلیت، سلامت، اصالت، برکت، آراستگی و جذابیت انجام می شود.
همچنین از آنجایی که برای پیاده سازی الگوی ارزیابی کیفیت طیب در حرم مطهر، زایران و دریافت کنندگان خدمات و محصولات نقش کلیدی در نتیجه دارند، ابزارهایی برای دریافت به روز و برخط نظرات زائران در حرم مطهر مستقر خواهد شد تا مبتنی بر نظرات زائران، کیفیت خدمات و محصولات روز به روز بهبود یابد.