مؤسسه کیفیت رضوی با هدف ارتقای کیفیت سبک زندگی براساس معیارهای اسلام ناب محمدی تأسیس شد . این موسسه، استقرار و تجاریسازی نشان طیب بهعنوان برترین نشان کیفیت برگرفته از مبانی اسلامی را در صدر امور خود قرار داده است و سعی میکند استانداردهای لازم را برای تولید محصولات با کیفیت در سطح کشور تدوین کند و گامهایی موثری را برای ارتقاء سطح کیفیت زندگی مردم بردارد . در خصوص چگونگی تجاری سازی نشان طیب و اقداماتی که موسسه کیفیت رضوی در طول سال گذشته انجام داده است با حسین زمانی، مدیر عامل موسسه کیفیت رضوی به گفتگو نشستیم.
دکتر حسین زمانی خادمانلو در این گفتوگو به اقدامات موسسه کیفیت رضوی در سال ۱۴۰۰ اشاره میکند و مهمترین دستاورد این موسسه را در سال گذشته، پیشرفت ۶۵ درصدی پروژه طراحی و استقرار نشان طیب در زنجیرههای منتخب غذایی، توسعه سامانه جامع ارزیابی و رتبهبندی محصولات و واحدهای صنفی، طراحی مدل و سامانه تعالی سازمانی طیب و تشکیل کارگروههای خادمیاری استانی طیب عنوان میکند که در ادامه این گفتوگو با فعالیتهای این موسسه دانش بنیان بیشتر آشنا میشوید.
در ابتدا بفرمایید که در راستای طراحی و استقرار نشان طیب در زنجیرههای منتخب محصولات غذایی چه اقداماتی در موسسه کیفیت رضوی انجام شده است؟ در این پروژه چه محصولات غذایی مورد ارزیابی قرار میگیرد؟
قرارداد طراحی و استقرار نشان طیب در زنجیرههای منتخب غذایی که بین موسسه کیفیت رضوی، بنیاد بهرهوری موقوفات آستان قدس رضوی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری منعقد شد، یکی از پروژههای در دستور کار موسسه کیفیت رضوی در سال ۱۴۰۰ بود. پروژه مذکور در چهار فاز شامل تولید دانش فنی، استقرار نشان طیب، ایجاد شبکه کارگزاری و توسعه و برندسازی، با استفاده از ظرفیتهای علمی و اجرایی از قبیل همکاران ستادی موسسه کیفیت رضوی، مشاوران و اعضای شوراهای تخصصی طیب، شبکه همکاران علمی و دانشگاهی، شبکه ارزیابان طیب، تیمهای تحقیقاتی زنجیرههای نان، گوشت، برنج، خرما، زعفران و پسته طراحی شده و در حال اجرا است.
تاکنون پروژه طراحی و استقرار نشان طیب در زنجیرههای منتخب محصولات غذایی چه میزان پیشرفت داشته است؟
خوشبختانه پروژه طراحی و استقرار نشان طیب در زنجیره محصولات غذایی بیش از ۶۵ درصد پیشرفت داشته است و این پروژه تا پایان سال ۱۴۰۰ به دستاوردهای متعددی رسیده که میتوان به ۱۱ مدل مفهومی و مدل ارزیابی، ۱۵ تفاهمنامه همکاری، ۱۸ قرارداد، ۲۰ مقاله علمی، ۶ طرح بازمهندسی و بهبود فرایندها در زنجیرهها، ۱۵ بسته آموزشی طیب در زنجیرهها و همچنین ۲۵ پایلوت استقرار الگوی طیب اشاره کرد.
از آن جایی که نشان طیب، دارای سامانهای جامع برای ارزیابی و رتبهبندی محصولات و واحدهای صنفی است، تاکنون چه تعداد از تولیدکنندگان یا صاحبان اصناف در سامانه کیفیت طیب ارزیابی و رتبهبندی شدهاند؟
یکی از مزایای نشان طیب، دارا بودن سامانهای جامع برای ارزیابی و رتبهبندی محصولات و واحدهای صنفی است و حضور در این سامانه، پیشنیاز دریافت نشان طیب میباشد، بدین معنی که تولیدکنندگان، صاحبان اصناف و برندهای تجاری برای ورود به فرآیند دریافت نشان طیب، در گام نخست باید محصول یا واحد صنفی خود را در سامانه کیفیت طیب مستقر کنند. هنگامی که محصولی در سامانه مستقر میشود، براساس شاخصهای مطرح در طیب ارزیابی شده و نمره دریافت میکند، هرچهقدر یک مجموعه به لحاظ شاخصهای طیب ارتقاء یابد، رتبهاش در سامانه هم بهبود مییابد و میتواند در میان برترینها قرار گیرد.
در سامانه رتبهبندی محصولات، امکان مشاهده روند تغییرات کیفیت، رهگیری فرآیند تولید، راهنمای مصرف، اصالتسنجی مجوزها و گواهینامهها، درگاههای خرید و نظرات مشتریان برای محصولات وجود دارد. تاکنون بیش از ۳۰۰ محصول و واحد صنف ارزیابی و رتبهبندی شده است که شناسنامه کیفیت این محصولات نیز صادر شده و تمامی این اطلاعات در سامانه rqi.ir قابل مشاهده است.
موسسه کیفیت رضوی در سال ۱۴۰۰ در زمینه طراحی مدل و سامانه تعالی سازمانی طیب چه اقداماتی را انجام داده است ؟
طراحی و آمادهسازی سامانه رتبهبندی و مدل تعالی سازمانی طیب در سال ۱۴۰۰ یکی از اقدامات موسسه کیفیت رضوی است. معیارهای سازمان در مدل تعالی سازمانی طیب شامل جهتگیری (چشمانداز، مأموریت و راهبردهای سازمانی)، رهبری و فرهنگ سازمانی، عوامل سازمانی، محصولات و خدمات و آثار و نتایج ناشی از تولید محصولات و خدمات در ابعاد مشتریان، سازمان، محیط زندگی، جامعه و تمدن است. پس از طراحی مدل و زیرمجموعه آن، سامانه سازمان طیب نیز طراحی شد که امکان مشاهده معرفی سازمان، گواهینامهها و افتخارات، خدمات و محصولات، جوایز تعالی، پروژههای بهبود، مدیر تعالی و نظرات مشتریان را فراهم میکند.