به گزارش روابط عمومی موسسه کیفیت رضوی به نقل از روابط عمومی کنفرانس بین المللی غذای طیب، دکتر الهام زائر زاده متخصص علوم و صنایع غذایی با اشاره به با افزایش آگاهی عمومی مصرف کنندگان در زمینه محصولات سالم و ارگانیک طی سال های گذشته، گفت: این آگاهی متعاقبا مطالبه برای عرضه محصولات ایمن و سالم، توجه به ایمنی و سلامت مواد غذایی را در چرخه تولید و توزیع را افزایش داده است.
وی گفت: این مطالبات عمومی مجموعه عوامل درگیر در این موضوع از جمله مسئولین، تولیدی ها و مراکز توزیع را به تلاش در همین سمت و سو سوق داده است.
پژهشگر صنایع غذایی با اشاره به وضعیت نامطلوب اقتصادی کشور، کاهش توان خرید مردم بیان کرد: عامل تاثیرگذار نهایی برای تولید در وضعیت موجود نرخ تمام شده ماده غذایی بوده که حفظ سلامت و ایمنی محصول در این شرایط دشوارتر از هر زمان دیگری است.
زائرزاده با اشاره به نحوه صحیح نگهداری و مصرف مواد غذایی عنوان کرد: مطابق آمارمنتشر شده ۲۰۲۱ توسط سازمان های جهانی خوار و بار و برنامه محیط زیست سازمان ملل (FAO & UNEP)، به طور متوسط سالانه ۱۷ درصد مواد غذایی تولید شده در جهان دور ریخته می شود.
وی افزود: در این میان بخش عظیمی از این مقدار در حدود ۶۱ درصد مربوط به دور ریز مواد غذایی توسط مصرف کنندگان خانگی می باشد که رغم قابل توجهی را به خوداختصاص داده است.
کارشناس تغذیه با اشاره به عدم وجود فرهنگ مناسب در رابطه با نحوه صحیح نگهداری و مصرف مواد غذایی در ایران تصریح کرد: در کشورما سالانه موجب ۳۵ میلیون تن مواد غذایی می شود هدر می رود که این میزان هفت برابر هدررفت مواد غذایی در کشور فرانسه است و بدون شک در اوضاع کنونی کشور ما، ترویج فرهنگ و الگوی صحیح خرید، نگهداری و مصرف مواد غذایی درراستای جلوگیری از اسراف و دسترسی عمومی به منابع غذایی سالم امری ضروری به نظر می رسد.
زائرزاده در پاسخ به سوالی در خصوص مسزان اهمیت سامانه های ردیابی زنجیره محصولات و رهگیری فرایند تولید تا مصرف مواد غذایی گفت: به طور حتم امروزه ردیابی در طول زنجیره تولید و توزیع مواد غذایی جهت اطمینان از اصالت تولید، ایمنی فرایندهای به کار گرفته شده در تولید، شرایط ایمن و بهداشتی توزیع از اهمیت بالایی برخوردارست. در دهه های اخیر این امر توسط سامانه های هوشمند، به طور دقیق قابل اجرا و پیگیری می باشد. بررسی و ردیابی زنجیره محصولات و رهگیری فرایند تولید تا مصرف مواد غذایی می تواند اطلاعات مفیدی برای انتخاب آگاهانه در اختیار مصرف کننده قرار دهد.