تاریخچه موسسه

ایده اصلی مؤسسه کیفیت رضوی طراحی، استقرار و تجاری سازی نشان طیب است؛ فرایند طراحی نشان طیب از سال 1394 به صورت رسمی در مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی آغاز شد؛ در ادامه این فرایند طرح ایجاد مؤسسه کیفیت رضوی با مأموریت توسعه نشان طیب به حوزه های مختلف زندگی و تجاری سازی آن در سطح ملی و بین المللی به آستان قدس رضوی ارائه شد؛ که با راهبری قائم مقام محترم و موافقت تولیت معزز وقت آستان قدس رضوی در اردیبهشت 1397رسما فعالیت خود را آغاز کرد.هدف راهبردی مؤسسه کیفیت رضوی در چارچوب ایده مزبور، استانداردسازی سبک زندگی اسلامی و الگوسازی از حیات طیبه می باشد. مؤسسه این هدف را از طریق طراحی الگوهای ارزیابی کیفیت و رتبه بندی، تجاری‌‌سازی نشان طیب به‌عنوان برترین نشان کیفیت و طراحی و راهبری زیست بوم طیب پیگیری می‌کند؛ طیب نشانی است جامع و فرایندی که به محصولات، خدمات و سازمان های واجد شرایط اعطا می‌شود. مؤسسه برنامه های خود را به کمک شرکا، شبکه همکاران و کارگزاران و همه کسانی که در مسیر ارتقای کیفیت زندگی قدم بر می دارند دنبال می کند ؛نقش مؤسسه در تعامل با کارگزاران اعتباربخشی و راهبری است.

ماموریت موسسه

مأموریت مؤسسه کیفیت رضوی ارتقای کیفیت زندگی است؛ مضمون قرآنی حیات طیبه، شاخص فرایندی و جامع کیفیت طیب، ابزارها و سامانه های تعاملی و پویای کیفیت و کیفیت سنجی طیب و زیست بوم طیب سرفصل برنامه ها و پروژه های مؤسسه می باشند. مؤسسه برنامه های خود را به کمک شرکای راهبردی، شبکه همکاران، شرکای تجاری خود و همه کسانی که در مسیر ارتقای کیفیت زندگی قدم بر می دارند دنبال می کند.

زیرساخت‌­ها و اقدامات اساسی

تدوین الگوی ارزیابی کیفیت و رتبه‌­بندی بر اساس شاخص‌­های طیب

هدف مؤسسه در این حوزه تولید دانش فنی مورد نیاز برای اجرای مأموریت­ و وظایف محوله است. در این زمینه با تعریف و اجرای ۱۲ پروژه پژوهشی در موضوعات دارای اولویت، علاوه بر تدوین دانش فنی لازم برای انجام مأموریت­‌ها شامل استاندارد طیب، مدل ارزیابی کیفیت و رتبه‌­بندی و ایجاد سرمایه علمی مورد نیاز برای ورود به هر حوزه تخصصی مجموعه‌ه­ایی از متخصصان مرتبط با هر موضوع شناسایی و در قالب شوراهای تخصصی طیب سازماندهی شده‌­اند.

زیرساخت ها، ماشین آلات و تکنولوژی

مؤسسه برای انجام مأموریت خود نیاز به فناوری های ویژه سخت افزاری ندارد. اما برای پیشبرد فعالیت های مرتبط با خدمات کیفیت و برخط نمودن فرایندها زیرساخت های زیر را به فراهم نموده است: - شبکه آزمایشگاهی همکار جهت برای آنالیز ویژگی های فیزیکی و شیمیایی محصولات و . . . - سامانه ها، وب سایت ها، وب سرویس ها و شبکه‌های اجتماعی مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات جهت نمایه سازی فعالیت ها، ارتباط با جامعه مخاطب و ارائه خدمات کیفیت به متقاضیان - شرکت ها و مؤسسات همکار جهت توانمندسازی و بهبود کیفیت محصولات و خدمات متقاضیان

شبکه حامیان، شرکا، همکاران و کارگزاران

بر اساس الگوی کسب و کار مؤسسه اجرای مأموریت های ذکر شده با حمایت مجموعه های معتبر، همکاری شرکای راهبردی و تجاری و شبکه همکاران و کارگزاران انجام می گیرد. این مجموعه متشکل از تعداد زیادی از سازمان ها، نهادها، مراکز، موسسات و شرکت های دولتی، خصوصی، مردمی، و اعضای شوراهای علمی و تخصصی هستند.

مجوزها وگواهینامه ها

طراحی، تجاری سازی و اعطای نشان های اعتباربخش کیفیت نیازمند تأمین برخی الزامات قانونی، حقوقی، علمی، فناوری، فرهنگی و اجتماعی می باشد؛ در این زمینه تاکنون اقدامات زیر انجام شده است:
  • 1397مجوز تاسیس شرکت

    در اردیبهشت 1397رسما فعالیت خود را در آستان قدس رضوی آغاز کرد.
  • 1398دانش بنیان شدن موسسه

    در اسفند 1398 مجوز دانش بنیان شدن موسسه از طرف معاونت علمی و فناوری صادر گردید.

محصولات و خدمات موسسه

بسته-مدل-ها

بسته مدل‌ها و نشان‌های کیفیت

خدمات-استقرار-الگو-طیب

خدمات استقرار الگوهای طیب

سامانه-رتبه-بندی

سامانه‌های رتبه بندی

صیانت-از-برند

صیانت از برندها

زیست-بوم-طیب

زیست بوم طیب

توانمندسازی

توانمندسازی و تعالی سازمانی

اقدامات و دستاوردها در زمینه طیب

1- طراحی مدل و نشان طیب

نشان طیب بر اساس مبانی هستی شناسانه اسلام طراحی و الزامات آن در قالب استانداردهای فرایندی و سیستمی بر روی محصولات، خدمات و سازمان های متقاضی اعمال می گردد. این نشان فاصله معناداری با سایر نشان های کیفیت از جمله نشان حلال دارد و می تواند مظهر کامل سبک زندگی اسلامی و یکی از شاخص ترین محصولات مورد نیاز برای تحقق تمدن نوین اسلامی باشد. هدف از طراحی نشان طیب تولید دانش فنی در این زمینه است. در این راستا 30 طرح پژوهشی بنیادی و کاربردی با همکاری دانشگاه ها و مراکز علمی دولتی و خصوصی در سال های 97 تا 99 انجام گرفت که عناوین تعدادی از این پروژه ها در ذیل ارائه شده است :
طیب
مطالعات انجام گرفته در مرحله طراحی نشان طیب دارای دو نتیجه اصلی بوده است:

ترسیم تصویر کلی بوم طیب

تدوین تهیه مدل کیفیت طیب

بوم
زنجیره

2- پیاده سازی مدل طیب

در این مرحله؛ مدل مفهومی، مدل ارزیابی و چک لیست هایی که در مرحله طراحی نشان طیب تدوین شده اند، در زنجیره تولید محصولات و ارائه خدمات و همچنین در واحدهای صنفی و سازمان های متقاضی بر اساس فرایند زیر پیاده سازی می شوند.
5555555

3- طراحی سامانه های رتبه بندی طیب

فرایند پیاده سازی مدل ارزیابی و رتبه بندی طیب و نمایه سازی فعالیت های ذیل آن، در بستر سامانه های موسسه به آدرس rqi.ir صورت می گیرد. این سامانه ها به منظور ارزیابی و رتبه بندی محصولات و واحدهای صنفی طراحی شده است و حضور در آن پیش‌نیاز دریافت نشان ‌طیب می باشد؛ به این معنی که تولیدکنندگان، صاحبان اصناف و برندهای تجاری برای ورود به فرآیند دریافت نشان طیب، در گام ‌اول می بایست محصول یا واحد صنفی خود را در سامانه ‌کیفیت طیب مستقر کنند. این سامانه دارای دو ویژگی پویایی (به معنی نمایش پویا و برخط رتبه‌ کیفیت و روند تغییرات کیفیت) و تعاملی بودن (به معنی ارزیابی از طریق سه درگاه 1- تولید کننده محصول یا ارائه کننده خدمت، 2- مصرف کننده نهایی و 3- ارزیابان تخصصی) است. هنگامی که محصولی در سامانه مستقر می‌شود، براساس شاخص‌های مطرح در حوزه طیب ارزیابی می‌گردد و نمره دریافت می‌کند. به این نمره امتیاز کیفیت گفته‌ می‌شود. هرچه‌قدر که یک مجموعه به لحاظ شاخص های طیب ارتقا یابد، رتبه آن هم در سامانه بهبود می یابد و می‌تواند در میان برترین‌ها قرار گیرد. در سامانه ‌کیفیت طیب، صرفاً این که یک مجموعه یا محصول دارای یک رتبه بالا است، تنها عامل مورد نظر نیست، بلکه روند روبه‌ رشد مجموعه‌ها و محصولات نیز مورد توجه قرار می‌گیرد. در سامانه رتبه بندی محصولات امکان مشاهده روند تغییرات کیفیت، رهگیری فرآیند تولید، راهنمای مصرف، اصالت سنجی مجوزها و گواهینامه ها، درگاه های خرید و نظرات مشتریان برای محصولات وجود دارد. در سامانه رتبه بندی واحدهای صنفی نیز امکان مشاهده روند تغییرات کیفیت، معرفی واحد، لیست محصولات و خدمات، اصالت سنجی مجوزها و گواهینامه ها، دفتر مرکزی و شعبات و نظرات مشتریان برای واحدهای صنفی وجود دارد. تاکنون بیش از 300 محصول و واحد صنفی در بستر این سامانه مورد ارزیابی و رتبه بندی قرار گرفته و شناسنامه دیجیتال کیفیت نیز برای آن ها آماده شده است. اطلاعات مربوط به این سامانه های رتبه بندی به آدرس rqi.ir قابل مشاهده می باشد.

4-توسعه علمی طیب

پیش‌ نیاز اساسی اعتباربخشی به نشان طیب در سطح ملی و بین‌ المللی همراهی مراکز علمی، محققان و شرکت‌ های دانش بنیان در روند تولید دانش و چرخه استقرار آن بر روی محصولات و سازمان‌ها می باشد به این منظور جریان سازی علمی به عنوان یکی از وظایف مؤسسه تعریف شده است. در این زمینه 70 نشست‌ علمي در قالب جشنواره، كنگره، كنفرانس، سمينار، همايش، گردهمايي، كارگاه و دوره آموزشي، با همکاری متخصصان از 30 دانشگاه، موسسه و مرکز علمی پژوهشی برگزار شد. همچنین تاکنون بیش از 20 مقاله علمی در مجلات و همایش ها ارائه شده است. در ادامه لیست برخی از نشست ها و مقالات علمی ارائه شده است.
  • تعریف پروژه­‌های تحقیقاتی با همکاری مراکز علمی و پژوهشی
  • دانشگاه تهران
  • دانشگاه فردوسی مشهد
  • دانشگاه علم و صنعت
  • مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی
  • برخی از مؤسسات و محققان غیر دولتی
  • تنظیم تفاهم­نامه و برنامه همکاری با مراکز علمی و تحقیقاتی به عنوان پشتیبان علمی نشان طیب
  • دانشگاه علوم اسلامی رضوی
  • دانشگاه امام رضا علیه­السلام
  • مرکز تحقیقاتی کشاورزی و منابع طبیعی جهاد کشاوزی
  • پژوهشکده اسلام تمدنی پژوهشگاه مطالعات اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی
  • دانشگاه امام صادق علیه­السلام
  • امضای تفاهم‌­نامه همکاری با معاونت علمی و فناوری ریاست­‌جمهوری در زمینه توسعه نشان طیب در سطح ملی و بین­‌ا‌لمللی با استفاده از ظرفیت­‌های مشترک.
  • تصویب طرح کلان ملی طراحی و استقرار نشان طیب در زنجیره­‌های منتخب غذایی در معاونت علمی و فناوری ریاست­‌ جمهوری (قرارداد آن به زودی اجرایی می­شود)
  • تدوین دستورالعمل حمایت­ از رساله، پایان‌­نامه و رویدادهای علمی مرتبط با مأموریت مؤسسه
  • شناسایی نخبگان و صاحب‌ نظران مرتبط با نشان طیب

5- توسعه فرهنگی (ایجاد ذائقه طیب)

ذائقه طیب تضمین کننده بازار مصرف خدمات و محصولات طیب می باشد، طبعا ایجاد ذائقه در سطح ملی و بین المللی کار بسیار مشکل و زمان بری است به همین منظور تحقق آن مستلزم یک هم افزایی گسترده در سطوح قانونی، فرهنگی و اجتماعی است. در این زمینه برنامه های زیر پیش بینی شده است که اقدامات اولیه برای هر کدام از آنها در حال پیگیری است:
  • تولید محتوای تبلیغاتی و فرهنگی (از طریق شناسایی و ایجاد شبکه همکاران یا کارگزاران مناسب)
  • ایجاد کمپین های تبلیغاتی و برگزاری رویدادهای جریان ساز
  • برگزاری جشنواره های طیب
  • اعطای گواهینامه (نشان های کیفیت)
جشنواره محصولات و کسب و کارهای طیب رویدادی است که به شناسایی، تقدیر، معرفی و الگوسازی از تولید کنندگان محصولات و صاحبان کسب و کارهای برتر می پردازد. این جشنواره به صورت دوره ای برگزار می گردد و هر دوره بر روی طیفی از محصولات یا کسب و کارها متمرکز می شود.