طراحی سامانه ­های رتبه ­بندی طیب

طراحی سامانه ­های رتبه ­بندی طیب

فرایند پیاده­ سازی مدل ارزیابی و رتبه ­بندی طیب و نمایه ­سازی فعالیت­ های ذیل آن، در بستر سامانه­های موسسه به آدرس rqi.ir صورت می­گیرد. این سامانه­ ها به منظور ارزیابی و رتبه ­بندی محصولات و واحدهای صنفی طراحی شده است و حضور در آن پیش‌نیاز دریافت نشان ‌طیب می­باشد؛ به این معنی که تولیدکنندگان، صاحبان اصناف و برندهای تجاری برای ورود به فرآیند دریافت نشان طیب، در گام ‌اول می­بایست محصول یا واحد صنفی خود را در سامانه ‌کیفیت طیب مستقر کنند. این سامانه دارای دو ویژگی پویایی (به ­معنی نمایش پویا و برخط رتبه‌ کیفیت و روند تغییرات کیفیت) و تعاملی بودن (به معنی ارزیابی از طریق سه درگاه ۱- تولید کننده محصول یا ارائه کننده خدمت، ۲- مصرف کننده نهایی و ۳- ارزیابان تخصصی) است. هنگامی که محصولی در سامانه مستقر می‌شود، براساس شاخص‌های مطرح در حوزه طیب ارزیابی می‌گردد و نمره دریافت می‌کند. به این نمره امتیاز کیفیت گفته‌ می‌شود. هرچه‌قدر که یک مجموعه به لحاظ شاخص­های طیب ارتقا یابد، رتبه آن هم در سامانه بهبود می­یابد و می‌تواند در میان برترین‌ها قرار گیرد. در سامانه ‌کیفیت طیب، صرفاً این که یک مجموعه یا محصول دارای یک رتبه بالا است، تنها عامل مورد نظر نیست، بلکه روند روبه‌ رشد مجموعه‌ها و محصولات نیز مورد توجه قرار می‌گیرد. در سامانه رتبه­ بندی محصولات امکان مشاهده روند تغییرات کیفیت، رهگیری فرآیند تولید، راهنمای مصرف، اصالت سنجی مجوزها و گواهینامه­ ها، درگاه­های خرید و نظرات مشتریان برای محصولات وجود دارد. در سامانه رتبه ­بندی واحدهای صنفی نیز امکان مشاهده روند تغییرات کیفیت، معرفی واحد، لیست محصولات و خدمات، اصالت سنجی مجوزها و گواهینامه ­ها، دفتر مرکزی و شعبات و نظرات مشتریان برای واحدهای صنفی وجود دارد. تاکنون بیش از ۳۰۰ محصول و واحد صنفی در بستر این سامانه مورد ارزیابی و رتبه­ بندی قرار گرفته­­ و شناسنامه دیجیتال کیفیت نیز برای آن­ها آماده شده است. اطلاعات مربوط به این سامانه­های رتبه­ بندی به آدرس rqi.ir قابل مشاهده می­باشد.

نتیجه قرارگیری در سامانه رتبه ­بندی طیب برای متقاضیان عبارتند از:

  1. آگاهی از امتیاز و رتبه خود در مقایسه با سایرین
  2. دریافت صفحه اختصاصی و شناسنامه دیجیتال کیفیت
  3. کسب اعتبار برای محصول یا واحد خود
  4. حضور در نمایشگاه دائمی در فضای مجازی و به زبان های مختلف با هزینه بسیار ناچیز نسبت به نمایشگاه‌های واقعی

 

 


فارسی